Taidetestaajat, Suomen lastenkulttuuriliitto
“Yhdellä taidevierailulla kysyttiin, kuinka moni on ensimmäistä kertaa museossa. Jokainen nosti kätensä pystyyn.”
Taidetestaajat on Suomen suurin – ja ainoa valtakunnallinen – kulttuurikasvatusohjelma, johon osallistuu kaikki 8. luokkalaiset ympäri maan. Tarjoamme kaksi taidevierailua lukuvuoden aikana, matkakulut mukaan lukien. Taidevierailujen tavoitteena on tutustuttaa nuoret taiteeseen, opettaa heitä muodostamaan mielipiteitä sekä ilmaisemaan ne rakentavasti. Toimintamme edistää demokratiakasvatusta ja lisää nuoren kokemaa osallisuutta yhteiskuntaan. Olemme saaneet mm. Sivistyksen puolesta -tunnustuksen sekä Demokratia-palkinnon kunniamaininnan. Keräämämme palautteen myötä Suomen taidekenttä oppii tuottamaan sisältöä, joka kiinnostaa nuoria ja houkuttaa heitä tulemaan uudestaan taiteen äärelle.
Koordinaattoreina tuomme oppilaat – vuodessa n. 65 000 – opettajineen taiteen pariin. Järjestämme taidevierailuja, seuraamme ja kehitämme taide-elämysten sopivuutta nuorille yhteistyössä taidetoimijoiden kanssa, sekä viestimme ja vaikutamme lasten ja nuorten kulttuurikasvatuksen kentällä. Kaikkiin vierailuihin sisältyy pedagoginen työ. Taidetoimijat tuottavat kouluille etko- ja jatkomateriaalit, jotka auttavat valmistautumaan taide-elämykseen ja auttavat sen purkamiseen sekä kriittisen arvion sanoittamiseen.
Vaikuttavinta työssä on toki hetket, joita taide-elämysten parissa nuoret pääsevät kokemaan. Nuoret ovat saaneet esimerkiksi tuoda omia mielipiteitään taiteen keinoin esille. Moni pääsee taide-elämysten äärelle ensimmäistä kertaa ikinä. Yhdellä taidevierailulla kysyttiin, kuinka moni on ensimmäistä kertaa museossa. Jokainen nosti kätensä pystyyn. Toimintamme saavuttaa jokaisen nuoren, huolimatta taloudellisesta tilanteesta, maantieteellisestä sijainnista tai erityistarpeista. Kun opettajien autoilla normaalisti kulkevat luokat pääsevätkin minibussin kyytiin, tai pyörätuolit otetaan lentokoneeseen mukaan, tulee jokainen kohdatuksi tasavertaisesti.
Taiteen avulla nuoret voivat löytää keinoja omien tunteiden käsittelyyn, ja jotkut taide-elämykset voivat käsitellä rankkojakin aiheita. Yhden esityksen kohdalla mietimme ennakkoon opettajien kanssa, onko kyseinen elämys nuorille sopiva. Tartuimme huoleen vakavasti, kävimme katsomassa esityksen ennakkoon ja mietimme, miten aihetta voisi käsitellä yhdessä pedagogisen materiaalin kanssa. Elämykseen saatiin mukaan myös kriisityöntekijöitä Mieli ry:ltä. Teatterilla järjesttiin ennakko- ja purkukeskustelut huolella, ja nuorilta tulleet palautteet olivat mielettömän hienoja. He kertoivat, miten esitys oli valtavan koskettava ja kiittivät elämyksen mahdollistamisesta.
Kohtaamme työssämme paljon nuorten huolia, ahdistuneisuutta ja eriytymistä. Taide ja kulttuuri edistävät osallisuutta ja muodostavat käsitystä yhteisestä kulttuurista, johon kokea yhteenkuuluvutta. Taidevierailujen myötä olemme kuulleet tapauksissa, joissa esimerkiksi yksittäisen luokan yhteishenki on tiivistynyt, tai kiusaamistapaukset ovat lähteneet purkautumaan. Taide-elämykset tuovat nuoria yhteen, ja yksittäisestä luokkahuoneesta laajentaessa ne mahdollistavat edellytykset koko yhteiskuntarauhan toteutumiselle.
— Vastaava koordinaattori Kaisa Järvelin sekä koordinaattorit Aino Häli, Anne Pelttari ja Karolina Ajanki, Taidetestaajat